Pepp

Det är, kom jag på, att ha lite för höga förväntningar på en snart 5 åring att hålla fokus och städa sitt rum. Man (vi) hoppas ju och tror att det ska gå som en dans men efter att ha bråkat varje gång i urminnes tider (känns det som) inser vi att något måste göras.

Åter igen. Tips mottages varmt.

Vi bestämde ikväll att vi ska se till att göra rutin av att plocka i ordning barnrummet varje kväll. Vi = dottern och vi peppar under tiden.

2 kommentarer på “Pepp

  1. Jag har inget snart 5 årigt barn. Däremot har jag varit ett sådant. Min mamma hade samma problem med mig och min bror när det kommer till att städa rummet. Men så kom hon på, att det inte behövde vara då viktigt. Alltså att vad spelar det för roll om rummet är stökigt egentligen? Hon valde andra konflikter istället. Tillslut tyckte både jag och brorsan att det behövdes städas för att kunna leka. Så då gjorde vi det. Eller så bad vi mamma om hjälp. Och när hon inte ville ha vår hjälp att sortera upp, ja då bytte vi sysslor. Vi vek tvätt (nåja) och provdammsög. Ja det funkade för oss i alla fall. Det där med att rummet kanske inte alltid måste vara städat kommer nog följa med mig till mina barn och deras rum.
    Men jag hejar på er. Hoppas verkligen ni hittar en lösning!

    1. Nä, det behöver inte vara så viktigt. Men jag är så sjukt slarvig av mig och hon har ju antagligen den genen i sig att skylla på mig. Vad vi vill här hemma, är att det ska vara undanplockat på kvällen. Det är mycket för att jag också ska lära mig att städa undan efter mig. Vi vill inte att hon ska bli som mig alltså.

      Tänker att det liksom inte ska vara så svårt att plocka ihop det man lekt med och lägga det i en låda som står framme. Fan jag vet inte. Mest av allt önskar jag att vi kunde ha samma inställning som din mamma.

Säg nåt vettja!