Det är att läsa böcker.

Tänkte skriva något om att det är bra att läsa böcker för sina barn. Att det är så självklart för oss. Men jag vill inte vara den som säger att ”dom som inte läser böcker för sina barn borde skämmas” för alla familjer är olika. Och ingen är bättre än nån annan. Okej, vi är lite lite bättre. Men hur som, vi läser mycket för våra barn. Jag tror att jag kanske läser 2-3 böcker i timmen utslaget på en dag för bara Pelle. Om vi är hemma alltså.
För Lo läser jag varje kväll. Nu senaste tiden i två olika böcker, men det vet ni om ni läste inlägget jag skrev här om dagen.
Den här Lokatten hon är lite avancerad när det kommer till läsning. För ett år sen (typish) började maken läsa ut Ronja för henne. Men då läste dom inte pärm till pärm utan mer berättade ur minnet till bilderna. Men för kanske ett halv år sen läste vi hela. Jag är så himla dålig på att hitta på själv så jag läste ord för ord. Och sen dess har vi läst kapitelböcker. Men jäklar vad det är svårt att hitta kapitelböcker som passar en till sommaren 5 årig.

Vi har läst:
Ronja – det är nog Lokattens all time high.
Madicken – fast den la jag ifrån mig ganska snabbt för det är för tidigt. En annan sak med filmen, men den är hon inte intresserad av.
Loranga, Dartanjan och Mazarin ( här kan namnen nog hamnat lite som dom vill) – också den för svår för henne.
Sockerbullen på Kringlakullen – en fin bok med fina illustrationer.
Ekorrens födelsedag – min favorit av dom här.
Nu behöver vi fler kapitelböcker. Ge mig allt ni har! Det här är alltså ett återkommande problem.

4 thoughts on “Det är att läsa böcker.

  1. Jag läser för Una varje kväll när hon ska sova, men också närsomhelst när hon ber om det, förstås.
    Igårkväll låg vi och läste om rymden innan hon skulle somna. Hon var på riktigt fullkomligt intresserad av vilka planeter som låg närmast solen och vad för gaser som fanns i olika planeter. Jag försökte dölja att jag själv höll på att somna av uttråkelse av att läsa fakta på fakta på fakta..

Säg nåt vettja!

